سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام خدا و سلام

نوآوری یعنی چه ؟

    نظر

سلام علیکم

امسال که سال نو آوری و شکوفایی نامیده شد خواستم ببینم نو آوری یعنی چه ؟ و بعد هم تا حد امکان مقصود مقام معظم رهبری از آن را ببینم یعنی چه ؟ برای همین در جستجو بودم که از جمله در نوشته های منتخب پارسی بلاگ دیدم که فراخوانی هم برای نوآوری صورت گرفته ، مطلب از این قرار بود در آنجا :

 فراخوان نوآوری

بی شک مهم ترین واقعه سیاسی کشور در سال 86 که مردم در آن نقش مهمی داشتند هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. انتخاباتی که در آن نرم افزار شمارش آرا و سیستم کدملی بصورت آزمایشی و هم زمان با کنترل و شمارش دستی انجام گرفت. حتما اکثر شما موقع رای دادن یک دستگاه کامپیوتر را مشاهده کردید. اما نکته قابل ذکر این است که هزینه زیادی صرف تهیه نیروی انسانی لازم و بودجه کافی شده بود که به نظر من (که به عنوان یک کارشناس رایانه در تهران مشغول کار بودم) هزینه گزاف و غیر قابل چشم پوشی بود. به اعتقاد من این سیستم تازه نه تنها دردی از نحوه برگزاری انتخابات حل نکرد بلکه علاوه بر هزینه سنگینی که بر دوش دولت نهاد‍ٍ‍‍‍‍‍، مردم را نیز دچار سردرگمی نیز کرد چون رای دهندگان می بایست کد کاندیدا را هم می نوشتند. از نظر امنیت سیستم و حفاظت اطلاعات هم دچار مشکل بود. کاش مشکل به همین جا به پایان میرسید. اپراتورهایی که در روز انتخابات پشت میز کامپیوتر کار میکردند اکثرا بویی از کامپیوتر و ویندوز نبرده بودند برایتان جالب باشد اگر بگویم در روز انتخابات یک اپراتور با من تماس گرفت و گفت من هرکاری میکنم به اینترنت وصل نمیشوم . به او گفتم خب فعلا آفلاین کار کنید تا من خودم را به شما برسانم اما او در جواب من گفت آخه ما وقتی به اینترنت وصل نمیشیم چجوری آفلاین کار کنیم؟؟!! .. خود سیستم شمارش آرا به نظر من برای آرا بالای 300 تا جواب نمی دهد من خودم با صندوقی روبرو بودم که 1500 رای داشت کار شمارش دستی در روز بعد آن به پایان رسید اما کار شمارش کامپیوتری به نظر من تا 4 روز هم طول میکشید!! علاوه بر اینها خستگی کار با کامپیوتر آن هم شبانه روزی کار را فوق العاده سخت کرده بود..!


اما غرضم از بیان مطالب فوق فقط گزارش مشکلات انتخابات کامپیوتری نبود بلکه من فکر میکنم راههای بهتر با هزینه کمتر و وقت کمتر در برگزاری انتخابات وجود دارد که مشکلات اینچنینی را به حداقل میرساند. امسال که سال نوآوری و شکوفایی هم نامیده شد انتظار میرود راهی نو هم برای برگزاری انتخابات و شمارش آن پیدا کنیم. من خودم روشهای متعددی برای انتخابات دارم و از شما میخواهم در صورتیکه روش مناسبتری دارید به آی دی من به نام ‍‍roozbahani_99 بیان کنید تا به نام خودتان به عنوان یک طرح جامع برای انتخابات ارائه شود.


از دوستانی که برای من طرح های خود را ایمیل میکنند پیشاپیش تشکر میکنم.

خب این عین مطلبی بود که در آنجا دیدم ، بعد هم رفتم سراغ اظهار نظر ها ، یکی دوتا نظر داده شده بود و اولی این بود :

سلام علیکم .

بنده کاری با رای و شمارش آن ، یعنی انتخابات شما ، ندارم ، ولی برای نوآوری و شکوفایی شما ، فقط می خواهم بپرسم که رقم مادر این چیه کد ملی ، یا همین پیش شماره های شما برای گرفتن شماره ی این چیه تلفن چیست ؟

درست مثل مثلا صفحه ی میز کار شما در دستگاه شماست که صفرست و برنامه ریزی شده .

یعنی زمینه ی کار شما البته بمقدار فضای حافظه ای که دارد برنامه ریزی شده ، حافظه ای که عرض شد تهی است ولی نه تهی تهی ، چراکه برنامه یا پشت صحنه اش که تهی نیست ، پراست از برنامه .

خب حالا این را با مطلبی که عرض شد جمع و جور کنید ، رقم مادر مثلا کد ملی یا پیش شماره هایتان را عرض می کنم ؟

تا بعد فعلا ( خدا ) نگهدار . 

و دومی هم این :

سلام علیکم جناب روزبهانی عزیز و گرامی .

پیام شما را زیارت کردم ، در این چیه یاهو مسنجر را عرض می کنم ، ممنون لطف کردید .

اما عرض بنده در رابطه با موضوع " نوآوری " و " شکوفایی " در بستر آن ، چراکه عنوان مطلب شما " نوآوری و شکوفایی " بود و این اختصاص به مثلا موضوع رای گیری بصورت این چیه رایانه ای ندارد .

البته شامل این چیه سیستم مورد نظر شما هم می شود ، یعنی اگر یک چیز نوی باشد ، حتی مثل آنچه نباشد که در اینجا نو بحساب می آید و در جاییکه از آنجا آمده هم هنوز نو هم می باشد نیست .

در ضمن بنده جز طرح مسئله ای چیز دیگری طرح نکرده بودم ، و مسئله هم ساده و روشنش اول همان که بعرض رسید ، یعنی مقصود شکوفایی در نوآوری وارداتی نیست ، مثل مثلا شکوفایی در سیستم همان سیستم کنترلی که نظر خواهی فرموده اید ، یا همین رای گیری با رایانه که چیز نوی در جهان نیست هر چند که در اینجا نو بحساب آید .

در ثانی در نوآوری یعنی چیز نوی که در اینجا نو بحساب می آید و از جای دیگر " آورده " شده ، تا بحال چنین بود که دفترچه ی راهنمای شکوفایی آنهم همراهش " آورده " شده و جایی برای شکوفایی هم برای ما نگذاشته .

خلاصه اینکه این سال که بعنوان سال : " نوآوری و شکوفایی " نامیده شده سال نو و شکوفا شدن اینچنینی نیست که بعرض رسید ، چراکه این کار ما بوده تاکنون ، چه با آوردن حرف نوی از مثلا یونان باستان باشد و چه حالا هم از غرب و شرق .

بلکه یک چیزی مثل مثلا انقلاب اسلامی در این عصر است که هرچند برگرفته از انقلاب پیامبر اعظم صل الله علیه واله وسلم است ، ولی هم برای ما در اینجا تازگی دارد و هم حرف نوی برای دنیا ست .

بنده فکر می کنم مقصود مقام معظم رهبری از نوآوری و شکوفایی در این سال ، در هرزمینه ای ، اینست .

در هرزمینه ای که عرض شد مقصود اصلی بنده در عرایضی بود که خدمتتان عرض کرده بودم ، ساده و روشنش این که زمینه ای تهی ، صفر و خالی که جایی برای نوآوری و شکوفایی نیست ، مثل مثلا همان رقم مادر این چیه کد ملی یا پیش شماره ها این چیه تلفن که بعرض رسید .

بلکه مثلا شما در کدام زمینه حرف از : سیستم کنترل اثر انگشت با صفحه ی لمسی را مطرح می فرمایید ؟ یا هر طرح نو و کهنه ی دیگری که عنوان بفرمایید یا نام ببرید ؟ چراکه بی نام یا تهی ، صفر و خالی از نام که قابل طرح نیست !؟ هست ؟ بسم الله ... ، چراکه این چیه کد ما بقول شما اینه ، یا بسم رب ، دفترچه ی راهنمای هردو آن هم رحمان رحیم است . حالا تحت نام نیکویش ، نه تهی ، صفر و خالی ، به هر عنوان که بفرمایید بنده در خدمتم تا اگر نظری دارم بعرض برسانم ، چه بسم الله الرحمن الرحیم ، و چه الحمد لله رب العالمین الرحمن الرحیم ...