سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام خدا و سلام

منطق جدید قرآن !

    نظر

 

سلام علیکم .

    بازهم می خواهم حرفی از استاد را که در وبلاگی دیدم نقل قول کنم .

    منتها اول ببینیم در آن وبلاگ ، که حرف از منطق قرآن هم در یکی از نوشته هایش زده ! چه آمده ؟ بعد بریم سر اظهار نظر استاد .

در آن وبلاگ آمده :

تئوری فازی در سال ۱۹۶۵ توسط دکتر لطفی زاده در مقاله ای با عنوان ” مجموعه های فازی ” معرفی گردید. البته لطفی زاده قبل از کار بر روی تئوری فازی شخصیت برجسته ای در تئوری کنترل بود و مفهوم ” حالت ” که اساس تئوری کنترل مدرن را شکل می دهد توسعه داد. در اوایل دهه ی ۶۰ او به این نتیجه رسید که تئوری کنترل کلاسیک بیش از حد بر روی دقت تاکید داشته و از این رو با سیستم های پیچیده نمی تواند کار کند. در سال ۱۹۶۲ مطلبی را با این مضمون برای سیستم های بیولوژیک نوشت : ” ما اساسا به نوع جدیدی از ریاضیات نیازمندیم، ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی که توسط توزیع های احتمال قابل توصیف نیستند. ” پس از آن وی ایده اش را در قالب مقاله ی “مجموعه های فازی ” تجسم بخشید. در این مقاله از منطق چند مقداری لوکاسیه ویچ برای مجموعه ها و گروه های اشیا استفاده شده بود. لطفی زاده برچسب یا نام فازی را روی این مجموعه های گنگ یا چند ارزشی قرار داد. مجموعه هایی که اجزایشان به درجات مختلف به آنها تعلق دارند. نظیر مجموعه هایی از مردم که از کار خود راضی هستند. علت این نامگذاری این بود که مفهوم فازی را از منطق دودویی که در زمان او مطرح بود دورسازد. او می دید که دانشمندان روز به روز ریاضیات را بیشتر در مسایل خود وارد می کنند و سعی دارند تجارب علمی خود یا مشغله ی علمی خود را با استدلال سیاه و سفید و با استفاده از رایانه ها و ماشین های محاسب پیش ببرند. او لغت فازی را انتخاب کرد تا همچون خاری در چشم علم مدرن فرو رود.
اصطلاح فازی خشم شدید علوم را علیه خود برانگیخت. بزرگترین چالش از جانب ریاضی دانانی بود که معتقد بودند تئوری احتمالات برای حل مسایلی که تئوری فازی ادعای حل بهتر آن را دارد کفایت می کند. از آنجا که کاربرد های علمی تئوری فازی در ابتدای پیدایش آن مشخص نبود تفهیم آن از جهت فلسفی کار مشکلی بود و تقریبا هیچ یک از مراکز تحقیقاتی تئوری فازی را به عنوان یک زمینه ی تحقیق جدی نگرفتند. سازمان های دولتی هیچگونه اعتباری برای تحقیقات در مورد فازی اختصاص ندادند. مجلات یا کنفرانس های معدودی مقالات فازی را پذیرفتند. دپارتمان های آکادمیک اعضای هیات علمی را که صرفا تحقیقات فازی داشتند ارتقا نمی دادند .این امر باعث شد این رشته ی جدید علمی با تمام مشکلات یک فرزند خوانده که در مظان اتهام قرار داشت رشد کند.
حرکت فازی در آن روز ها به صورت یک فرقه ی کوچک بود و شکلی زیر زمینی به خود گرفت. این نظریه بدون اینکه از یاری ها و حمایت های علمی متداول آن زمان برخوردار باشد رشد کرده و بالغ شد. این امر باعث شد که نظریه ی فازی حتی قوی تر شود. منطق فازی در دانشگاه ها به این رشد نرسید بلکه در بازار تجاری رشد کرد و متناوبا اعتراضات فلسفی دانشمندان غربی را رد کرد و خود اعتراضاتی را مطرح ساخت.

    اما اظهار نظر استاد در آنجا :

سلام علیکم .
امیدوارم که جناب لطفی زاده مثل شما اینقدر با : دقت نفرموده و نفرمایند که :
… تقریبا هیچ یک ( یا صفریک ) از مراکز تحقیقاتی تئوری فازی را به عنوان یک زمینه ی تحقیق جدی نگرفتند.
بعبارت دیگر ایشان هم مثل شما : سیاه و سفید استدلال نفرموده و نفرمایند .
وگرنه حال ایشان هم مثل : حالت شما دو رقمیست و دست از منطق ریاضی یا این چیه رایانه نکشیده اند .
چراکه در این حالت ! بقول ایشان هم مثلا مردم حالت واحدی ندارند ، چراکه همه بقول شما مثل مثلا : نظیر مجموعه هایی از مردم که از کار خود راضی هستند . نیستند !؟ بلکه رقم دیگری هم دارد ، ناراضی را عرض می کنم ، بروزن مثلا جدی نگرفتن شما را عرض می کنم !؟
راستی این : گنگ یا چند ارزشی ووو ، که فرموده اید ، ببخشید فرموده اند !؟ حداکثر چند ؟
آیا جز حداکثر همان دورقم مثبت و منفی منطق قدیم و جدید ؟ منطق ارسطویی و این چیه ریاضی یا کامپیوتری را عرض می کنم ؟
خب حرف این چیه منطق فازی که حرف جدیدی نیست ؟ هست ؟ بفرمایید تا ببینیم چیست ؟ فقط امیدوارم که بازهم تکرار همان ایجاب و سلب باستانی نباشد که یک روزی در این چیه ویترین منطق ریاضی یا کامپیوتری ویا رایانه ی بومی شده به شکل صفر یک یا سلب و ایجاب در آمد و حالا هم گویا لباس فازی به تن کرده ، در حالیکه منطق نطق همان است و فقط لباسش عوض شده .
خب ضمن اینکه امیدوارم عرضم را جدی گرفته باشید که جدا می خواهم ببینم منطق شما چه حرف تازه ای دارد ، فعلا خدا نگهدار .